dinsdag 4 juli 2017

ETF update Q2 2017

Hierbij de kwartaalupdate van mijn ETFs, waarbij ik me besef dat er sinds vorig kwartaal niks meer door mij gepubliceerd is. Dit komt grotendeels omdat er recent veel wijzigingen geweest zijn zoals de lagere risico opslag en het middelen van de hypotheekrente, waardoor we nu in een iets stabielere financiële situatie zijn gekomen. Een andere reden is gebrek aan inspiratie, wat in mijn optiek samenhangt met de eerste reden.

Uiteraard kan ik vertellen dat we een mooie vakantie geboekt hebben (dat hebben we!), maar tegelijkertijd wil ik niet teveel details prijsgeven om de directe link tussen deze blog en de werkelijke wereld niet té duidelijk te maken.

Desalniettemin zijn er wel andere zaken waar ik binnenkort iets meer over wil gaan vertellen: Naast deze ETFs ben ik begonnen met het beleggen in enkele losse aandelen omdat ik er potentie in zie. Daarbij ben ik er nog niet helemaal uit of ik alleen wil speculeren op koerswinst of uiteindelijk liever richting dividend aandelen ga om een soort van inkomstenstroom te genereren.

Ook wil ik over een paar maanden weer een storting doen in mijn pensioenspaarpot. Daarbij echter de vraag hoe lang het tijdelijke belastingvoordeel blijft opwegen tegen de restricties van deze spaarvorm.

Toch weer wat inspiratie dus. Maar voor nu eerst het kwartaaloverzicht:

VXUS (Vanguard Total Int. Stock)
Aankoop t/m Q1 2017:           €  5.609,83
Nieuwe aankoop:                
€  1.360,78
Totale aankoop:                €  6.970,61
Huidige waarde:                
€  7.322,28
                                          
Verschil:                    + €    351,67




VTI (Vanguard Total Stock Market)   
Aankoop t/m Q1 2017:           €  5.453,75

Nieuwe aankoop:                €  1.688,44
Totale aankoop:                €  7.142,19
Huidige waarde:                
€  7.405,79
                                          
Verschil:                    + €    263,60


Totaaloverzicht
Investering dit kwartaal:      €  3.000,00
Totale investering:            € 14.000,00
Waarde ETFs:                   € 14.728,07
Dividend Q2:                   €     96,00
Restsaldo rekening:            €      4,31

Totale waarde:                 € 14.828,38
                                          
Winst:                       + €    828,38


Verschil met vorig kwartaal: - €    400,13


Ook dit kwartaal zijn de maandelijkse investeringen in ETFs gedaan zoals voorgenomen, ondanks het feit dat de waarde van beide fondsen dit kwartaal langzaam wat wegzakte. De belangrijkste reden is de zwakkere dollar, want de prijs per aandeel (in dollars genoteerd) is juist blijven stijgen. 

Vorig kwartaal kreeg je nog $1,06 voor elke euro, inmiddels is dat bijna $1,14. Anderzijds krijg je dus ook minder euro's wanneer je een in dollars genoteerde ETF portefeuille zou willen omwisselen. 
Dat is uiteraard nog lang niet de bedoeling, dus hier maak ik me geen zorgen om. Bovendien, voor elke inleg in euro's krijg ik momenteel dus ook meer dollars, waardoor ik relatief meer stukken kan kopen per inleg. Zo middelt de fluctuerende dollarkoers zich enigszins uit.  


2 opmerkingen:

  1. Hallo,
    Zelf ben ik begonnen op dezelfde manier als u doet, alleen da met iets kleinere bedragen. Nu vraag ik me af hoe je dit het beste kunt bijhouden in een excel bestand?
    Heeft u hier misschien een voorbeeld van?
    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lang niets van u vernomen, is het nog nodig om te leven de beurs doet het super goed.

    BeantwoordenVerwijderen